Fouten maken op de werkvloer mag, dat staat in vrijwel elk handboek voor ondernemers. Van fouten kan iemand immers leren en velen gaan er juist beter door presteren. Fail better is al een gevleugelde uitspraak in het Amerikaanse bedrijfsleven. Dat betekent dat iemand meer succes behaalt als hij het na een mislukking opnieuw gaat proberen.

U heeft ongetwijfeld ook weleens te maken gehad met fouten die op de werkvloer. Zolang de continuïteit van uw bedrijf geen gevaar loopt, is dat meestal niet zo’n probleem. Bent u benieuwd waar velen over struikelen? Kuijs Reinder Kakes Verzekeren heeft hier 8 veelgemaakte fouten op de werkvloer op een rij gezet.

  • Wees niet te politiek: doe niet mee aan de kantoorpolitiek door u zich als een politicus te gedragen. Uw omgeving denkt dan dat u dingen probeert te verbergen of ‘nep’ bent. Wees open en transparant: daar bereikt u meer mee.
  • Teveel hooi op uw vork nemen: werk niet aan teveel projecten tegelijk. Daardoor verliest u het overzicht en bereikt u minder. Focus u op de punten die écht belangrijk zijn.
  • Geef fouten toe: een gemaakte fout kunt u het beste direct toegeven. In een vroeg stadium kunnen er oplossingen worden bedacht. Bij lang wachten wordt de schade alleen maar erger en wordt u er strenger op afgerekend.
  • Maak geen valse beloftes: maak geen beloftes die u niet kunt nakomen, anders bestaat er een risico dat u uw geloofwaardigheid verliest. Gewoon ‘nee’ zeggen is dan beter.
  • Slechte communicatie: werknemers hebben de juiste informatie nodig om hun werk goed te kunnen doen en de juiste beslissingen te nemen. Communiceer goed met uw personeel, geef feedback en vraag medewerkers om suggesties en ideeën.
  • Laat de details achterwege: als ondernemer kunt u zich beter focussen op de grote lijnen. Laat het ‘micromanagen’ achterwege en stop geen tijd in details en werkzaamheden waar werknemers al goed in zijn.
  • Wees niet afhankelijk: wees niet teveel afhankelijk van werknemers, collega’s of zakenpartners om bepaalde beslissingen te kunnen nemen. Als u te afwachtend bent, verspilt u kostbare tijd en kunt u nooit uw eigen koers varen.
  • Los conflicten meteen op: sommigen denken dat een probleem of conflict op de werkvloer uit zichzelf zal oplossen. Het tegendeel is het geval: het wordt alleen maar erger. Bespreek een onenigheid meteen om de motivatie en productiviteit niet te ondermijnen.