Nieuws

Hoe krijgt u facturen sneller betaald? 10 tips!

De trage betaling van facturen is een grote ergernis bij ondernemers.

Het kost veel energie om klanten achter de broek aan te zitten. In het derde kwartaal bleek het Nederlandse bedrijfsleven nóg langzamer te zijn geworden met betalen.* Facturen werden gemiddeld na 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste halfjaar.

De transport- en logistieksector is de traagste betaler. In de horeca worden rekeningen het snelste afgehandeld. Opmerkelijk genoeg heeft het slechtere betaalgedrag voor een deel te maken met de economische groei. Bedrijven gebruiken hun kapitaal liever om hun groei te financieren en laten hun leveranciers dan even wachten.

Ondernemers die producten of diensten hebben geleverd, moeten echter óók hun rekeningen voldoen. Niet-betaalde facturen kunnen dan soms tot flinke kopzorgen leiden. Deze 10 tips van Kuijs Reinder Kakes Verzekeren kunnen u helpen om facturen sneller betaald te krijgen:

  • Stel in de offerte de betalingstermijn vast. Dan weet de klant waar hij aan toe is.
  • Stuur meteen een factuur zodra de opdracht is voltooid of het product is geleverd. Hoe langer u wacht met het versturen van de factuur, hoe langer het duurt voordat de betaling binnen is.
  • Vermeld duidelijk de betalingstermijn op de factuur.
  • Hou een zorgvuldige administratie bij, zodat u weet welke klanten op tijd of te laat betalen.
  • Stuur een elektronische factuur in plaats van een papieren factuur. Deze facturen worden meestal eerder betaald.
  • Geef klanten de mogelijkheid om via iDEAL of een andere online methode te betalen. Alles helpt om het betalen makkelijker te maken.
  • Stuur direct een herinnering nadat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen is verstreken.
  • Neem persoonlijk contact op als de factuur dan nog steeds niet is betaald. Dat werkt beter dan het sturen van een e-mail of een formele brief.
  • Probeer er eerst samen met de klant uit te komen. Als niets werkt, kunt u de druk opvoeren door het sturen van een aanmaning en boeterente in rekening te brengen.
  • Als ook de aanmaningen niet helpen, kan een incassobureau een mogelijke oplossing zijn. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden.

* Bron: Barometer Betaalgedrag van Graydon

Arbeidsongeschiktheidsverzekering: verplicht of toch niet?

Een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid is een pijnpunt voor zzp’ers.

Veel zelfstandige ondernemers kunnen de premie niet opbrengen of zien er de noodzaak niet van in. Bij ziekte of arbeidsongeschiktheid kunnen ze dan niet terugvallen op een inkomen, maar de meeste zzp’ers nemen dat risico. Momenteel heeft slechts 19 procent van de zelfstandigen in Nederland een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Bij veel zzp’ers sloeg dan ook de schrik om het hart toen werkgeversorganisatie AWVN in oktober pleitte voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. Volgens de grootste werkgeversorganisatie van Nederland betalen zelfstandige ondernemers nu niet mee aan de collectieve verzekering tegen langdurige ziekte of een handicap. Het leidt tot een steeds grotere groep werkenden die onverzekerd is. Maar de verzekeraars lieten al snel weten niets te zien in een verplichting. Voor elke zzp’er is de situatie anders en bovendien hebben sommige ondernemers andere inkomstenbronnen of een vermogen waar ze een beroep op kunnen doen.

Bij Kuijs Reinder Kakes Verzekeren weten we als geen ander hoe de behoeften van zzp’ers verschillen. Iemand die tegen zijn pensioen aan zit, heeft andere wensen dat een jonge startende ondernemer. Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn flexibele varianten mogelijk die voor zzp’ers juist wel betaalbaar zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld een kleiner deel van uw inkomen verzekeren, waardoor u aanzienlijk minder premie betaalt. Bij Kuijs Reinder Kakes Verzekeren kunt u een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten die helemaal bij uw persoonlijke omstandigheden past. Bent u een zzp’er en benieuwd naar de mogelijkheden? In een vrijblijvend gesprek vertellen we u er graag meer over.

Doe niet altijd wat de baas zegt

Pas op voor CEO-fraude

Als werkgever wilt u uiteraard het vertrouwen van uw personeel. Maar misschien wordt het tijd om uw personeel te waarschuwen dat zij ú niet altijd kunnen vertrouwen. Dat komt door de zogeheten ‘CEO-fraude’, dat de laatste tijd steeds meer de kop op steekt.

Bij CEO-fraude krijgt een medewerker van de financiële administratie een e-mail van een directielid of de allerhoogste baas, de ‘chief executive officer’. In deze mail wordt de medewerker opgedragen per direct een flink geldbedrag over te maken, meestal naar een buitenlandse rekening. Dit bericht is echter niet daadwerkelijk afkomstig van de bestuursvoorzitter, maar van een internetfraudeur die de mailbox van de baas binnen wist te dringen. De cybercrimineel stuurt de e-mail uit zijn of haar naam en in dezelfde stijl, met het taalgebruik dat gangbaar is binnen het bedrijf. De internetfraudeurs zijn soms maanden bezig met het verzamelen van informatie over de directieleden en de medewerkers van de financiële administratie.

Als de administratieve medewerker de baas niet persoonlijk kent, is er een kans dat hij de betaling zal uitvoeren. Ook de tijdsdruk kan ervoor zorgen dat de werknemer de opdracht uitvoert, omdat hij zich wil bewijzen. In de eerste acht maanden van dit jaar is zo al € 2,5 miljoen afhandig gemaakt bij Nederlandse bedrijven, blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk.

Door CEO-fraude kunnen ondernemers flinke financiële schade oplopen, waar ze zich niet tegen kunnen verzekeren. Heeft u een bedrijf met een financiële administratie? Zorg er dan in ieder geval voor dat uw medewerkers bekend zijn met dit fenomeen. Krijgen ze een mail over een spoedbetaling naar een buitenlandse rekening? Laat ze dan persoonlijk contact met u opnemen om de betaling te bevestigen.