De trage betaling van facturen is een grote ergernis bij ondernemers.
Het kost veel energie om klanten achter de broek aan te zitten. In het derde kwartaal bleek het Nederlandse bedrijfsleven nóg langzamer te zijn geworden met betalen.* Facturen werden gemiddeld na 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste halfjaar.
De transport- en logistieksector is de traagste betaler. In de horeca worden rekeningen het snelste afgehandeld. Opmerkelijk genoeg heeft het slechtere betaalgedrag voor een deel te maken met de economische groei. Bedrijven gebruiken hun kapitaal liever om hun groei te financieren en laten hun leveranciers dan even wachten.
Ondernemers die producten of diensten hebben geleverd, moeten echter óók hun rekeningen voldoen. Niet-betaalde facturen kunnen dan soms tot flinke kopzorgen leiden. Deze 10 tips van Kuijs Reinder Kakes Verzekeren kunnen u helpen om facturen sneller betaald te krijgen:
- Stel in de offerte de betalingstermijn vast. Dan weet de klant waar hij aan toe is.
- Stuur meteen een factuur zodra de opdracht is voltooid of het product is geleverd. Hoe langer u wacht met het versturen van de factuur, hoe langer het duurt voordat de betaling binnen is.
- Vermeld duidelijk de betalingstermijn op de factuur.
- Hou een zorgvuldige administratie bij, zodat u weet welke klanten op tijd of te laat betalen.
- Stuur een elektronische factuur in plaats van een papieren factuur. Deze facturen worden meestal eerder betaald.
- Geef klanten de mogelijkheid om via iDEAL of een andere online methode te betalen. Alles helpt om het betalen makkelijker te maken.
- Stuur direct een herinnering nadat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen is verstreken.
- Neem persoonlijk contact op als de factuur dan nog steeds niet is betaald. Dat werkt beter dan het sturen van een e-mail of een formele brief.
- Probeer er eerst samen met de klant uit te komen. Als niets werkt, kunt u de druk opvoeren door het sturen van een aanmaning en boeterente in rekening te brengen.
- Als ook de aanmaningen niet helpen, kan een incassobureau een mogelijke oplossing zijn. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden.
* Bron: Barometer Betaalgedrag van Graydon